GoGlad FAQ/Hjälp

Här finns svar på ett urval av frågor om GoGlad.
De handlar om starten av spelet och om det uppstår tekniska problem som kan vara kopplade till mobilen (t ex mobilens kamera, ljud, GPS) eller spelet samt kontaktuppgifter.

Var finns svar på fler frågor än de som besvaras här?

  1. I appen GoGlad, på menysidan under rubriken ”Har du en fråga” finns svar på många frågor. Klicka på texten för att få svaret uppläst. I nuvarande testversion 3 kan du inte få texten på ”Har du en fråga”, rubriker och frågor upplästa, men svaren kan läsas upp. Detta planerar vi att åtgärda till den färdiga versionen.
  2. I Handboken med skärmbilder och texter som förklarar mer om spelet som finns här

Vilka krav finns på mobilen?

  • Tillgång till wifi eller mobildata/surf (ett abonnemang med surf).
  • Spelet fungerar bäst på nyare mobiler.
  • Du behöver ha eller skapa ett apple- eller googlekonto.
  • Spelet kan fungera sämre om mobilen inte har uppdaterats.

Hur ska jag ladda ner GoGlad?

  • Ladda ner spelappen GoGlad från App Store eller Play Butiken.
  • Du behöver ha eller skapa ett apple- eller googlekonto för att kunna ladda ner GoGlad.
    Den som laddat ner appar tidigare har ett konto, men lösenord behöver ibland anges.
  • Första gången spelet öppnas ska du tillåta att ge GoGlad åtkomstbehörighet till mobilens plats och behörighet att ta bilder. Annars fungerar inte GPS och kamera.
  • Om du inte gett åtkomstbehörighet, gå in i mobilens Inställningar och klicka på Appar.
  • Leta upp GoGlad och se till att plats och kamera är igång.

Hur skapar jag ett konto i GoGlad?

  • Du behöver ha en mailadress. Det går bara att skapa ett konto per mailadress.
  • Du ska välja vad du vill heta i spelet och välja ett lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

  • Starta GoGlad
  • Skriv in ditt användarnamn och tryck på knappen GLÖMT LÖSENORD
  • Fyll i din mailadress.
  • Nu får du ett mail.
  • Följ instruktionerna i mailet.

Kan jag börja om från början i spelet, skapa ett nytt konto och använda samma e-postadress?

OBS!
Detta innebär att allt du gjort i spelet tas bort och du börjar om helt och hållet från början!

  • Logga in i GoGlad.
  • Gå till menysidan i GoGlad.
  • Gå till Inställningar.
  • Tryck på nedre vänstra knappen för att gå till användarinställningar.
  • Ta bort ditt konto.
  • Stäng spelet.
  • Gå till telefonens inställningar.
  • Gå till appar och öppna GoGlad.
  • Öppna lagring och Rensa Cacheminne.
  • Du kommer att få ett e-postmeddelande som du behöver för att bekräfta att du vill ta bort ditt konto genom att klicka på länken i e-postmeddelandet.
  • När du bekräftat e-postmeddelandet är du kontofri igen. Nu kan du använda samma e-post för att skapa ett nytt konto och starta om spelet från början.

Hur börjar jag spela?

  • När du skapat ett nytt konto i GoGlad får du välja hur din avatar ska se ut (du kan ändra utseendet senare).
  • Sen kan du välja att börja spela direkt eller först göra introduktionen som förklarar hur spelet fungerar.
  • Introduktionen tar ca 15 minuter och du får gå en liten promenad.
  • Introduktionen måste göras klar innan spelet kan börja.
  • Om introduktionen inte gås igenom helt börjar introduktionen om nästa gång du ska spela.
  • Det går inte att göra introduktionen senare.

Förklara mer om GPS och varför spelet inte alltid är exakt?

  • Ibland kan det vara svårt för GPS:en att hitta din mobil, t ex inomhus, i källare osv.
  • Då händer det att din verkliga plats inte stämmer överens med hur din avatar är placerad på kartan.
  • Ibland behöver du vänta en stund innan GPS:en har lokaliserat din mobil för att det ska bli rätt på kartan.
  • När du rör dig i utkanten av ett wifi som din mobil är uppkopplad till kan spelet tillfälligt fungera sämre.
  • Spelet brukar fungera bättre igen när uppkopplingen gått över på mobildata/surf.
  • Spelet kopplar inte upp varje sekund mot servern där spelet finns. Därför kan det vara 5–10 sekunders fördröjning i spelet.

Vad ska jag göra om jag får ett felmeddelande?

  • Om du får ett felmeddelande, försök att göra om aktiviteten ett par gånger till.
  • Du kan också prova att gå en liten bit och sen prova igen.
  • Det kan t ex bero på att uppkopplingen tillfälligt är instabil.

Vad gör jag om spelet krånglar eller hänger sig?

  • Pröva med att stänga av spelet och starta igen.
  • Pröva att starta om mobilen.
  • Uppdatera appen eller mobilens programvara.
  • Logga ut och logga in i spelet igen.
  • I sista hand kan du behöva avinstallera appen, installera den på nytt och logga in.

Jag har svårt att förstå kartan, hur ska jag göra?

  • Olika mobiler tolkar kartan på olika sätt.
  • Om du tycker det är svårt att orientera dig och du vill se mer av kartan kan du försöka med detta:
  • För att få en bättre översikt kan ett utzoomat läge användas.
  • Klicka på ikonen ”ögat” i kartvyn för att zooma in och ut.
  • I utzoomat läge kan kartan flyttas åt alla håll. Trycker ner ett finger på kartan och dra fingret åt önskat håll.
  • Tryck på plantat och titta på fotot du tog när du planterade den. Fotot kan göra det lättare att förstå var plantan finns.
  • Om du går ungefär samma runda när du spelar, minns du lättare var plantorna är planterade.

Varför fungerar inte ljudet?

  • Om inte ljudet fungerar gå till GoGlads ”Huvudmeny” och ”Inställningar” och se till att ljudet i appen är igång.
  • Kontrollera att mobilens volym för media är tillräckligt hög.

Varför fungerar inte kameran?

  • Kanske har du inte tillåtit att GoGlad får använda mobilens kamera när GoGlad installerades.
  • Du kan starta kameran så här:
    • Gå in i mobilens Inställningar och klicka på Appar.
    • Leta upp GoGlad och se till att kameran är igång.
  • På vissa mobiler blir bildbakgrunden svart när du ska fotografera plantan.
    • Tryck då på pil tillbaka och välj frö igen. Försök nu att ta en bild. Ibland behöver detta upprepas innan kameran fungerar.
    • Samma sak kan behöva upprepas nästa gång som spelet startas.
  • Spelet fungerar och plantan räknas som ”planterad” även om bilden får svart bakgrund.

Hur får jag hjälp när jag spelar?

  • För att få hjälp från fågelskrämman behöver du ha ”Tips” aktiverad i GoGlads ”Inställningar”.
  • Om du vill veta vad något betyder prova att trycka på text eller bild.
  • Du kan få text uppläst om du trycker på den (gäller de flesta texter).
  • Om du inte hör något så undersök om volymen för media är påslagen på mobilen.
  • Kontrollera också att du har ”Röst” aktiverad i spelets ”Inställningar”. 

Hur ändrar jag inställningar i GoGlad?

  • Tryck på appens ”Menyknapp”.
  • Tryck på ”Inställningar”.
  • Där kan du stänga av och sätta på olika funktioner.
  • Välj här om du vill ha:
    • tips från fågelskrämman
    • ljud i spelet
    • notiser
    • vibrationer i mobilen när du kommer nära plantor
    • röstuppläsning när du klickar på text i spelet
  • Välj om du vill vara synlig eller osynlig i spelet.
    Att vara osynlig innebär att du sköter dina plantor själv och stänger av hjälpen från vänner. Du ser heller inte vänners plantor.

Hur kan jag spela när det är kallt ute?

  • Använd gärna touchvantar eller touchpenna.
  • Aktivera ”Vibrationer” i spelets ”Inställningar”. Då kan du ha mobilen i fickan och känna vibrationer från mobilen när du är nära en planta.
  • Skaka på mobilen för att spara fröer du får. Det fungerar på vissa mobiler.

Kan jag få mer hjälp?

Behöver du fortfarande hjälp? Maila till support@di-mh.com så hör vi av oss så fort som möjligt.

Kontakt

  • Cecilia Sassa Corin, projektledare
    Hushållningssällskapet Västra
    Tel. 0521-72 55 61
    cecilia.corin@hushallingssallskapet.se
  • Margareta Frost-Johansson, Utvecklingsledare
    Hushållningssällskapet Västra
    Tel. 0521-72 55 60
    margareta.frost@hushallingssallskapet.se
  • Elin Eriksson, Affärsutvecklare
    dimh AB
    Tel. 073-660 69 05
    elin.eriksson@di-mh.com