FAQ
Allmänt om MatGladfamiljen
Vad är MatGlad Familjen?
En samling kostnadsfria appar, webbtjänster och material som gör matlagning enklare, roligare och mer tillgänglig för alla – särskilt för personer som behöver kognitivt stöd.
Kostar det något?
Nej, alla appar och webbversioner är kostnadsfria och innehåller ingen reklam.
Vilka enheter stöds?
MatGlad 2.0, TAKK-för-maten och MatGlad-helt-enkelt på TSP: fungerar för iOS och Android smartphone och surfplattor samt webbversion för dator och surfplatta.
MatGlad-helt-enkelt: fungerar i webbversion för dator och surfplatta.
GoGlad: fungerar för iOS och Android smartphones.
Måste jag skapa ett konto?
Nej, inte för receptapparna. Du laddar bara ned appen eller öppnar webbversionen och börjar laga mat.
För appen GoGlad behöver konto skapas.
Vem passar apparna för?
Alla som vill ha tydlig guidning i köket – t ex nybörjare, barn, personer med intellektuell funktionsnedsättning, vid hjärntrötthet, språksvårigheter eller kognitiv svikt.
Hur laddar jag ner apparna?
Sök på “MatGlad 2.0”, “MatGlad – TSP, “TAKKförmaten” eller “GoGlad” i App Store respektive Google Play. Direktlänkar finns på respektive konceptsida på matglad.nu
Finns det studiehandledningar och filmer?
Ja. Under varje konceptsida samt under Material och Utbildningar hittar du studiehandledningar, filmer och annat material som kan användas i undervisning och omsorg.
Teknik & felsökning
Bilder/ikoner saknas i MatGlad 2.0 och andra receptappar – vad gör jag?
- Kontrollera din internetuppkoppling. Växling mellan svagt wifi + mobildata kan göra att bilder inte hinner laddas.
- Starta om appen eller installera om den.
- Tillfälliga störningar i mobilnätet kan också skapa problem.
- Avvakta och försök igen.
- Hjälper inte detta, mejla oss och skriv vilken enhet du använder.
- Vid problem med GoGlad: GoGlad-FAQ-Hjälp.
Appen kraschar/hänger sig - vad gör jag?
1) Stäng appen helt och öppna igen.
2) Säkerställ att du har senaste versionen av app + operativsystem.
3) Starta om enheten.
4) Om problemet kvarstår: kontakta supporten.
2) Säkerställ att du har senaste versionen av app + operativsystem.
3) Starta om enheten.
4) Om problemet kvarstår: kontakta supporten.
Kan jag använda apparna offline?
Delar av innehållet sparas lokalt, men filmer, högupplösta bilder och ikoner kräver uppkoppling. För bästa upplevelse – ha stabilt wifi eller mobildata.
Hur ändrar jag portionsstorlek eller specialkost i MatGlad 2.0?
Öppna appen. Klicka på Inställningar i huvudmenyn → välj antal portioner (2/4/6) och filtrera recept efter glutenfritt, mjölkfritt eller vegetariskt. Portionsstorleken kan också ändras direkt på receptets förstasida.
Hur aktiverar jag talsyntes i MatGlad 2.0?
Beroende på vilken enhet och modell du har fungerar och aktiveras dessa funktioner på olika sätt. Läs mer under sidomenyn i appen, under rubriken ”Hjälpmedel”.
Min GPS räknar inte meter i GoGlad
Säkerställ att platstjänster är aktiverade för GoGladappen och att batterioptimering inte begränsar bakgrundsaktivitet. Mer information hittar du här
Pedagogik, tillgänglighet & användarstöd
Vad skiljer MatGlad 2.0 från MatGlad-helt-enkelt?
MatGlad 2.0 är en receptapp med text + bilder, 2/4/6 portioner, specialkostfilter och många smarta funktion.
MatGlad-helt-enkelt innehåller filmsekvenser och tal i varje steg. Passar för personer som lär sig visuellt eller har läs/språksvårigheter. MatGlad-helt-enkelt finns bara som webbversion och har inte så många olika funktioner. recepten är för 2 portioner.
MatGlad-helt-enkelt innehåller filmsekvenser och tal i varje steg. Passar för personer som lär sig visuellt eller har läs/språksvårigheter. MatGlad-helt-enkelt finns bara som webbversion och har inte så många olika funktioner. recepten är för 2 portioner.
Vad är skillnaden mellan TAKK-för-maten och MatGlad-helt-enkelt-TSP?
TAKK-för-maten är en kokboksapp med bilder, film, text, tal och TAKK (tecken som alternativ kompletterande kommunikation). MatGlad-helt-enkelt-TSP är en kokboksapp med bilder, film, text och teckenspråk.
Stöd för synnedsättning?
De olika apparna har utvecklats under flera år. Stödet för synnedsättning varierar mellan apparna.
Stödet varierar också mellan vad som är tillgängligt i de olika enheter samt vilka hjälpmedel som är aktiverade. Läs mer i sidomenyn på appen MatGlad.2.0.
Kontakt, integritet & vidare hjälp
Hur kontaktar jag supporten?
Innan du kontaktar oss kan du prova följande:
Kontrollera att du har en stadig internetuppkoppling. Tillfälliga störningar i mobilnätet kan skapa problem. Avvakta och försök igen.
Starta om appen eller installera om den.
Hjälper inte detta, mejla oss och ange då:
- vad felet är
- vilken app du använder
- om du använder webbversion eller installerad app
- vilket märke, modell och version din enhet har
Kontaktsidan
Kontaktsidan
Var hittar jag kontaktpersoner?
Kontaktsidan listar alla kontaktpersoner med telefon och epost.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du kan läsa om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.